Úvod
Zazimování motocyklu je věc, která by se neměla podceňovat. Pro vašeho miláčka je to odměna za to, že vás celou sezonu spolehlivě vozil. Chcete-li, aby vás další sezonu motorka i nadále spolehlivě vozila, můžete podniknout následující kroky.
1) Zazimování, nebo větší oprava?
To je otázka, kterou by si měl položit každý. Pokud je na vašem motocyklu něco většího v nepořádku, např. rozvoďák, převodovka, řetězovka a podobně, tak je dobré motocykl dát do servisu (popřípadě si to můžete udělat sami, pokud to umíte). Protože v zimě nejezdíte, tak vám zajisté nebude tolik vadit, že nemáte motorku doma.
2) Umístění
Budete-li motorku pouze zazimovávat, tak je vhodné umísit ji na vhodné místo. Motorka by měla zimu strávit v garáži, či jiné místnosti (obývák, nebo ložnice nebývá výjimkou). V místnosti by měla být stálá teplota alespoň nad pět stupňů a něměla by v ní být vlhkost. Výrazné výkyvy teplot příliš neprospívají materiálům, ze kterých je motorka vyrobena a vlhkost zase způsobuje korozi.
- suchá, zateplená místnost
3) Vyčištění motorky
Motorku je dobré pročistit. Není potřeba, aby se leskla, jako když ji kupujete novou z obchodu. Doporučuji vyčistit zaschlé mouchy, olej na motoru, na zadním kole, případně zbytky pneumatik z podsedlové části. Plasty očistěte přípravkem na moto-plasty. Máte-li leštěná kola, tak je nezapomeňte ochranit např. Silichromem, nebo alespon WD40. Stejným způsobem můžete ochránit i výfukové svody. Je-li na řetězu vrstva zaschlého oleje a prachu, tak je dobré ho před namazáním vyčistit speciálním přípravkem na řetězy. Pozor, řetěz se nesmí čistit ředidlem, nebo technickým benzínem!
- důkladné vyčištění a ošetření ochrannými přípravky
4) Akumulátor
Akumulátor z motorky vyjměte a dobijte na plnou kapacitu a uchovávejte v teplém a suchém prostředí. Před první jarní vyjížďkou baterii znovu nabijte. Nemáte-li gelový, ale starší elektrolytový akumulátor, zkontrolujte hladinu elektorlytu v jednotlivých článcích, případně jej dolijte destilovanou vodou.
- uložit baterku do sucha a do tepla a zkontrolovat elektrolyt, nabít, před jarní vyjížďkou znovu nabít.
5) Nemrznoucí směs
Je dobré zkontrolovat množství, případně ji dolít.
6) Pneumatiky a stání
Pneumatiky je dobré dofouknout a jednou za čas s nimi pootočit, aby se pneumatika vlivem hmotnosti motorky nezdeformovala. Máte-li pneumatiky, které stejně budete na jaře měnit, tak toto dělat nemusíte. Já preferuji motocyklový stojan, aby motorka nemusela stát na bočním stojanu. Máte-li hlavní stojan, je lepší motorku postavit na něj, než na boční.
- dofouknout gumy, několikrát za zimu pootočit s kolama
7) Motor
Motor je dobré přes zimu promazávat. Jednou do měsíce motorku nastartuju a nechám ji ohřát na provozní teplotu a několikrát lehce otočím plynem. Ovšem kdo chce věnovat svému motocyklu extrémní péči, tak může nalít do válců olej.
- pravidelné startování a ohřátí na provozní teplotu
8) Nádrž
Necháte-li v nádrži příliž mnoho paliva, tak začne uvnitř reznout. Já nechávám paliva pod rezervou, kvůli zimnímu startování. Na jaře je dobré benzín vylít a nádrž vyčistit od zbytků rzi, která se tam i tak může vytvořit. Chcete-li předejít reznutí nádrže, tak ji ošetřete olejem.
- vypustit nadbytečné množství paliva a nechat jen množství potřebné pro startování v zimě
9) Předcházení koroze
Chcete-li na jaře vyjet na motocyklu, na kterém všechno funguje a který nechytl barvu zrezlého kolotoče, je dobré promazat choulostivá místa. Jedná se především o řetěz, veškerá ložiska (v krku, kivné vidlici), případně i kontakty na baterii máznout lehce třeba WD40.
- namazání choulostivých míst motocyklu ochranným olejem
Závěr
Uděláte-li alespoň základní kroky zazimování, tak vás váš motocykl bude vozit příjemně a spolehlivě.
Svět Moto
|