Naprosto normální...dáno konstrukcí převodovky v motorce(kách). Přechod 1-2 u většiny starších motorek na trhu je prostě s cvaknutím. U Hondy mě to taky vytáčelo...
Celý přenos síly se dá rozdělit na 3 části:
1) zadní kolo + řetěz + kolečko + část převodovky
2) část převodovky + hnací hřídel od spojky + část spojky
3) část spojky + převodová kola + klika
Část 1) je stále v pohybu, pokud je motorka v pohybu.
Část 2) má proměnlivou rychlost v závislosti na zařazené rychlosti nebo stojí při neutrálu a zmáčklé spojce
Část 3) je stále v pohybu, když ti běží motor.
Tím že zmáčkneš spojku, přerušíš spojení 2)-3)...1) se stále točí (jedeš) a 2) se stále točí (máš zařazeno 1ku). Zde je pak důležitě si uvědomit, že řazením 2ky vlastně na moment odpojíš 2) od 1) a následně spojíš ale s jiným převodem. Vlivem setrvačnosti se 2) stále točí na původní otáčky, nicméně ty jakoby připojuješ 1) s jinou rychlostí. Pak vznikne ono lupnutí, 1) a 2) má nesouhlasnou rychlost...a tomu nelze zabránit protože převodovka v motorce nemá na rozdíl od auta žádné synchrony, které by rozdílné rychlosti eliminovaly (funguji jako taková malá spojka).
Teoreticky by se dalo řadit bez lupnutí, kdybys opravdu pomalu pohyboval páčkou řadičky, tím pádem během krátkého "neutrálu" se 2) stihne zpomalit natolik, že se srovnají otáčky.
Nevím jestli někomu tento výklad pomůže, kdyžtak ignorujte
