Pro cesty na delší vzdálenosti a do neznámých krajů využívám celkem často GPS, kterou mám v mobilu. Bohužel už je mobil celkem starší kousek a tak mi baterka vydrží nabitá asi tak 1 h při puštěné navigaci, což je nic moc. U pár lidí jsem viděl, že měli na moto pro nabíječky udělanou 12V zásuvku. V podstatě existuje docela dost jednoduchých metod, jak zásuvku vyrobit (dráty k baterce, vypínač a zásuvka a je to J ). Mě se, ale líbil systém, který ma udělaný Jirin.SV. Vzhledem k tomu, že elektrice vůbec nerozumím, tak jsem Jirku kontaktoval, aby mi poradil, co a jak mám udělat. Jirka má zásuvku udělanou tak, aby byla pod napětím pouze při otočení klíčku. Zároveň nechtěl zásuvku ručně zapínat a vypínat vypínačem, takže použil spínací relé. Dost kydů, vzhůru do práce..
Potřebné součástky:
1 x cigaretová zásuvka do auta na 12V 30 Kč (záleží na kšeftu, kde to seženete)
1x spínací relé 12V, 30A 70 Kč
Obal na pojistku s 3A pojistkou 16 Kč obal, 18Kč!! pojistka
Očka a konektory, kus drátu max. 30 Kč (měl jsem něco doma, takže u mě 0Kč)
Výrobní cena 116 Kč, do 150 Kč se musí vejít každý.
Popis výroby
Relé je přidělané u baterky na rámu. Mínus zásuvky se napojí napřímo přes očko na baterku. Plus půjde od baterky přes pojistku na jeden spínaný kontakt relé (30). Druhý spínaný kontakt (87) povede do zásuvky. Na druhé dva kontakty relé se přivede napětí, které relé sepne. Jako nejjednodušší je přivést plus od zadního světla (86) a mínus od baterky (85). Kabel od zadního světla má šedou barvu a je v plastový svorce spolu s dalšími třemi kabely. Zezadu jsem k šedému kabelu normálně přistrčil kabel, který jsem pak přivedl k relé. Jirka to letoval, ale já to pouze zajistil elektrikářskou páskou (nechtěl jsem ničit bužírku kabelu a takto můžu zásuvku kdykoliv zase oddělat).
Co a jak zapojit vymyslel Jirka a protože elektrice moc nerozumím, tak jsem si pro jistotu udělal schéma.
Fotodokumentace:
Relé, obal na pojistku a kabely k baterce
Detail napojení na relé.
Detail napojení očka na mínus baterky (na mínus jsem nakonec přivedl i kabel od relé (85).
Detaily napojení kontaktů na relé.
Umístění zásuvky pod sedlem
Výsledek práce (nabíječka na Nokii)
Dodatek
Přidávám další možnost zapojení, která umožní používání jak s zapnutým zapalováním v automatickém režimu, tak manuální spínání přes vypínač.
No a pak nějaké volitelné drobnosti typu fastony, smršťovací bužírky, obyč. bužírky, elektrikářská páska atd.
Pokud chcete do okruhu vrazit kontrolní diodu, tak je potřeba ji dát na odpor cca 400-550 Ω (ve schématu je to označené modře, může se vypustit ).
Schémata zapojení:
na SV spíše upotřebíte první schéma, druhé se hodí na motorky Jawa / ČZ, které pokud jsou vybaveny zapalováním VAPE musí mít rozpínací relé (bylo by tam zbytečné cpát do okruhu další relé),