Právě je sob 27. dub 2024 13:21:44

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 134 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: stř 18. úno 2009 21:05:33 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
no zábava už pamalu končí... ve škole brzo začnou galeje :(

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 17:49:33 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
Tak menší edit, včera sem stroj lehce protáhl po dědině (plašil sem rodinky s kočárkama na vycházkách a tak :grin: ) a jak sem dojel tak sem byl nemile překvapen, blinkry neblikali... polovina diod shořela jak žanek husuj...
Tak sem začal zkoumat proč nač a tak, no nechal sem malou rezervu napětí, tudíž jak sem to nakopl a generátor dával šťávu, tak se napětí zvedlo trochu víc než sem myslel...
Tak sem se nasral, nakopil nový diody a stabilizátory napětí. LEDky sem vyměnil a zapojil k nim stabilizátory tak, aby napětí nemohlo jít nad 10V (tolik de do blinkrů bez nakoplýho enginu)... a je klid :)

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 19:38:32 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Jimbo píše:
Tak menší edit, včera sem stroj lehce protáhl po dědině (plašil sem rodinky s kočárkama na vycházkách a tak :grin: ) a jak sem dojel tak sem byl nemile překvapen, blinkry neblikali... polovina diod shořela jak žanek husuj...
Tak sem začal zkoumat proč nač a tak, no nechal sem malou rezervu napětí, tudíž jak sem to nakopl a generátor dával šťávu, tak se napětí zvedlo trochu víc než sem myslel...
Tak sem se nasral, nakopil nový diody a stabilizátory napětí. LEDky sem vyměnil a zapojil k nim stabilizátory tak, aby napětí nemohlo jít nad 10V (tolik de do blinkrů bez nakoplýho enginu)... a je klid :)

Napatie nie je u diod vobec dolezite. Musis si ustrazit prud. Nemal by si prekrocit 20mA. Ja som doma robil osvetlenie schodov a prud som nastavil na 18mA. To ti ani nehovorim, ze napatie tam je 230V. Takze si zmeraj aky prud tecie diodami. ;)

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 21:01:11 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
ergevan píše:
Jimbo píše:
Tak menší edit, včera sem stroj lehce protáhl po dědině (plašil sem rodinky s kočárkama na vycházkách a tak :grin: ) a jak sem dojel tak sem byl nemile překvapen, blinkry neblikali... polovina diod shořela jak žanek husuj...
Tak sem začal zkoumat proč nač a tak, no nechal sem malou rezervu napětí, tudíž jak sem to nakopl a generátor dával šťávu, tak se napětí zvedlo trochu víc než sem myslel...
Tak sem se nasral, nakopil nový diody a stabilizátory napětí. LEDky sem vyměnil a zapojil k nim stabilizátory tak, aby napětí nemohlo jít nad 10V (tolik de do blinkrů bez nakoplýho enginu)... a je klid :)

Napatie nie je u diod vobec dolezite. Musis si ustrazit prud. Nemal by si prekrocit 20mA. Ja som doma robil osvetlenie schodov a prud som nastavil na 18mA. To ti ani nehovorim, ze napatie tam je 230V. Takze si zmeraj aky prud tecie diodami. ;)

Jo proud je samozřejmě důležitej, ale ten si diody odebírají tak jak mají (30 mA), ale napětí na diodě nesmí překročit 2,1 V (u tohodle konkrétního typu - katalogová hodnota) a věř tomu že když jí dáš víc tak zasmrdí jak nic... :)
Takže pokud si je měl na 230V, tak proč ne, ale musel jsi je správně zapojit ...

Takže promiň, ale výrok že napětí přechodu u diody je není důležitý, tak s tím teda naprosto nesouhlasím... to je právě to nejdůležitější, proud si dioda odebírá jakej potřebuje, pokud ho zdroj dokáže dát...

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 21:38:10 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Pokial viem, tak LED sa pripaja na prudovy a nie napatovy zdroj. Alebo si myslis opak?

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 21:51:39 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
A aby si si to trocha oprasil, tu je odkaz na to, ci je alebo nieje rozhodujuce napatie na LED. http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2005042301 Precitaj si to cele.
Doporucujem ti, aby si poriadne zmeral prud v blinkroch, lebo budes menit diody jak na klaviri.

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: pon 02. bře 2009 23:02:19 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
Nevím no, asi si budeme myslet každej svoje ;)

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 16:41:57 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Napisem ti lin vycuc z clanku
LED nikdy nepripájajte priamo na zdroj napätia!
Tak ako to riešiť?
LED diodu musíme pripojiť na „prúdový zdroj“. teda nie na napäťový zdroj (ako sú známe zdroje) ale niečo čo dáva relatívne konštantný PRÚD, pričom nás nezaujíma napätie. Inak: takýto zdroj dáva na výstupe také napätie aby obvodom tiekol zvolený prúd.To je ideálne pre LED, tá má v parametroch prevádzkový prúd (na rozdiel od žiarovky, ktorá je na dané napätie).

Ale rob ako myslis. Aspon zazenies krizu nakupom velkeho mnozstva LED. :wave:

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 18:02:11 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. úno 2009 18:01:29
Příspěvky: 26
Bydliště: Prachovice
Takže slovo elektrikáře, teda jetli ho někdo chcete slyšet.
Každopádně led dioda má svoje prahový napětí. Ovšem toto napětí je u každé barvy diody jiné. U zelené žluté a červené je cca okolo 2V (tuším 1,9V-2,1V) podle konrétní barvy. U Modré a bílé jsou tyto napětí někde okolo 4V.
Ovšem rozhodujícím paramtrem pro led diodu je prou který jí protéká. Většina dříve vyráběných diod byla na 20mA. Ovšem dnes se vyrábějí běžné diody s proudem i 2mA a také s proudem 50mA (lépe řečeno diody v rozmezí mezi 2-50mA).
Tedy je zapotřebí když kupuji diodu zeptat se prodavače na jaký proud daná dioda je, nebo podle katalogového listu konkrétní diody tento proud zjistit.

Když už víme proud který může diodu protékat je zapotřebí použít proudový zdroj.
Lze jej realizovat pomocí dvou tranzistorů nebo za použití např. LM317

Přikládám foto kde je to zobrazeno, je tam i vzorec podle kterého se počítá potřebný odpor. Vref je 1,25V


Přílohy:
lm317.JPG
lm317.JPG [ 23.68 KiB | Zobrazeno 3635 krát ]
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 20:54:45 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
Ergevan, já to ale nemyslím nějak špatně, já sem ten článek včera četl celej, a chápu to, co je tím myšleno...
Tak prosím bez hloupých poznámek.... vykupovat GM rozhodně nebudu.
Chápu jak to myslíš, do série odpor, kterým nastavím pracovní bod (protékající proud), ale zároveň je potřeba brát v úvahu, že tím do série zapojeným odporem vytvořím dělič napětí, takže hodnotu odporu musím taky zvolit tak, aby na něm vznikl úbytek napětí dostatečný na to, aby na diodě bylo maximální napětí, a toto mně chlapi nikdo nevyvrátí...
Přiznávám, že sem nad tím nikdy moc nepřemýšlel, jestli je na LED diody potřeba nap. nebo proud. zdroj. Vždy když sem zatím něco dělal, tak sem vzal tužku, papír a spočítal si potřebný hodnoty odporů, napětí a proudů...a zatím mně vše jelo, tím nechcu říct, že tohle mně vyjde, ani nechcu říct že mám na 100% pravdu nebo něco podobnýho ...

Martin > jasný že nás zajímají i další názory...

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 21:46:52 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Ja som to tiez nemyslel v zlom. Posledny rok robim vela s LED posvietenim vratane zdrojov na napajanie podsvieteni na rozne prisroje a tak trocha som do toho viac zasvieteny. Mam kolegu, co je macher cez elektroniku a jeho vyklady, ci uz teoreticke, alebo prakticke, by mohli zavidiet aj profesori na Vysokych skolach. To k tomu kupovaniu LED bolo myslene, len aby rec nestala. :good:

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 22:07:06 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
Okej, tak sorry jestli sem tu někomu dával klíny do hlavy, že to tak jde a mystifikoval ho...
Věřím že tomu gómeš a víš vo tem víc jak já, takže novým věcem se rozhodně bránit nebudu...
Ale fakt za dobu, co elektroniku studuju, což už je nějakej pátek, tak mě nenapadlo brát v úvahu ten proudovej zdroj. Udělal sem myslím už dost věcí s vysokosvítívýma ledkama a všechno mně jelo, tak sem to dál nějak neřešil. Bral sem to tak, že je důležitý dodržet napětí na přechodu (teda pravda za tím si stojím pořád) a proud už si dioda odebere sama. Nevědomky sem pracovní body nastavoval děličama napětí, nebo já nevím ...
Jináč teďka mně teda nejde do hlavy jaktože mně ty blinkry jedou, sice pořádnou vyjížďku ještě nezažili, ale pořádný otáčky jo...a po té co sem zabudoval stabilizátory napětí tak je vše jak má být...

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 22:32:41 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Je pravda, ze ti diody tym znizenim napatia neodpochoduju. Len tym, ze nenastavis dotatocny prud pre diody, nevyuzijes ich plnu svietivost. V praxi, pokial bude maly prud, sa nedozijes toho aby ti odisli. Zivotnost jednej LED pri plnom max dovolenom prude sa odhaduje na 15 rokov.

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 23:05:08 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
Jj, ledky vydrží hafo dlouho. To mě právě taky napadlo, že pokud říkáš, že je to tak, tak že bych měl proud nastavit, zapojit do série s blinkrem odpor odpovídající protékanýmu proudu. No hele, zítra mám technickou, tak su rád že to premává, myslím že slušně, pak se v tom můžu ještě porejpat ;)

Takže teoreticky, blinkr tvoří 5 dvojic diod (každá dvojice tvoří paralelní zapojení), do blinkru jde max 10V, čili na každé diodě jsou 2V, tak jak mají podle katalogovýho listu být. Proud diodou by měl být 30mA, čili proud obvodem by měl být 60mA (způsobeno).
Pokud bych chtěl tohodle dosáhnout, tak abych na rezistoru vytvořil co nejmenší úbytek napětí (třeba 0,5 V) tak bych do série s obvodem zapojil rezistor s hodnotou odporu R = 0,5/0,06 = cca 8 ohm ? mam pravdu?

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 23:40:42 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Berieme to, ze tam mas paralelne pripojeny odpor 8ohm koli dodrzani 21W, co si pocital? Lebo ak nie, tak serioparalelnym zapojenim LED podla toho obrazku, ak vynechas ten paralelne pripojeny odpor a pripojil by si len seriovo 8ohm odpor, tak na diody by si dostal 1,25A. Inac pri stabilnych 10 voltoch, by si potreboval jeden 166 ohmovy odpor, alebo pred kazdu dvojicu 33,2 ohmovy odpor, co je blbost. Ale vydrz, este to prepocitam

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 23:46:47 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
ergevan píše:
Berieme to, ze tam mas paralelne pripojeny odpor 8ohm koli dodrzani 21W, co si pocital? Lebo ak nie, tak serioparalelnym zapojenim LED podla toho obrazku, ak vynechas ten paralelne pripojeny odpor a pripojil by si len seriovo 8ohm odpor, tak na diody by si dostal 1,25A. Inac pri stabilnych 10 voltoch, by si potreboval jeden 166 ohmovy odpor, alebo pred kazdu dvojicu 33,2 ohmovy odpor, co je blbost. Ale vydrz, este to prepocitam

Nn, já to myslel tak, že bych ten odpor zapojil do séri s tím obdovem diod, a na celý tohle by byl připojenej ten výkonovej rezistor, jestli víš jak to myslím...

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: úte 03. bře 2009 23:57:16 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
takhle:
Příloha:
blinkr.JPG
blinkr.JPG [ 13.76 KiB | Zobrazeno 3610 krát ]

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: stř 04. bře 2009 0:26:36 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Tak mne tam vychadza 40ohmovy odpor. Ale dockaj zajtrajska a prejdem to s kolegom.

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: stř 04. bře 2009 0:39:32 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09
Příspěvky: 3868
Bydliště: Újezd u Brna
ergevan píše:
Tak mne tam vychadza 40ohmovy odpor. Ale dockaj zajtrajska a prejdem to s kolegom.

OK dikec, jen prosím, počítej s co nejmenším napětím, na tom sériově zapojeným odporu, nejlépe 0,5 V, díky

_________________
Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: diodový blinkry
Nový příspěvekNapsal: stř 04. bře 2009 19:37:01 
Offline
záklaďák
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2008 18:05:36
Příspěvky: 259
Bydliště: Košice okolie - SR
Akoj Jimbo, zatial ti posielam len schemu, lebo ta co si nakreslil, je velmi zla, pretoze LED nemozes zapajat serioparalelne, lebo ti urcite pstupne odidu. Potom ti vysvetlim preco. Na scheme ti treba len vypocitat odpory R1 az R4. Budu mat rovnaku hodnotu. Napatie je tam 10V a prud 30mA. Treba uz len deltaU LED. To by malo byt ako si pisal asi 1,9-2,4V. Takze to nastavime na 2,3V. R=(10V-(2,3+2,3+2,3))/0,03. Vysledok by mal byt 103,3. To znamena ze pouzijes 100ohmove odpory.
No este mam trocha casu, tak ti poviem, ze ak das diody paralelne, nie kazda ma rovnake deltaU, to znamena, ze pri 60mA ti jednou diodou bude tiect vacsi prud a tym padom, ti skor odide, cize hned za nou odide aj dalsia. To je na dlho, ak by ti to trebalo podrobnejsie vysvetlit.
Pri tom zapojeni, co som ti dal, vsetky diody budu mat rovnaku intenzitu jasu a vydrzia dlho.
Pre istotu prepocitaj este po mne, ci som sa nepomylil. Ja teraz idem prec na cca 4hodiny, ale potom sa ozvem


Přílohy:
scan0001.jpg
scan0001.jpg [ 37.81 KiB | Zobrazeno 3589 krát ]

_________________
Pionier 05, ČZ175, Suzuki SV1000S, BMW R 1200 GS
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 134 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 57 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz