Rozhodl jsem se, že bych rád vyměnil zadní tlumič za něco lepšího, než je tam od výroby. No když jsem zjistil, že na CZ webech není prakticky nic pořádně napsaného, musel jsem na ENG weby. Napadlo mě, proč to nezpracovat nějak rozumně do češtiny pro ostatní, co mají stejný plán?
Tak jo, snad to bude mít hlavu a patu.
Všichni asi víme, že SVčko je na tom s podvozkem poměrně špatně. Jsou tu pro mě dvě známé varianty, jak to zlepšit. Samozřejmě už hledáme něco, co je plně stavitelné.
1.) „Poměrně“ finančně náročná varianta, koupit aftermarket tlumič od firmy jako je Ohlins, Penske, Matrix a podobně. Tlumiče od cca 1o ooo,- a vejš.
2.) Koupit tlumič z jiné motorky a hodit ho na SVčko.
Problém je v tom, že ne všechny tlumiče jsou natolik stejné s tím z SV, že by se dali jen vyměnit. Některé vyžadují řezání do boxu pro baterku, jiné do boxu na nářadí a určitě se najdou i další jiné potřebné úpravy.
Já bych radši zvolil variantu dvě.
Na výběr je z několika tlumičů. Nejčastěji se používají tlumiče z Kawasaki ZX-10R 06-07, ZX14 06-08, Suzuki SV1000 03-07 a Suzuki GSX-R.
Záleží na váze jezdce (v plné polní), v tom co zrovna nabízí na inzerci, na rozpočtu, na odvaze se vrtat v motorce a smířenosti s tím, že to sice bude změna k lepšímu, ale bude se trochu řezat.
Jako první je potřeba zjistit, tuhost pružiny.
Výrobní tuhost pružiny:1999-2002 SV650 a SV650S
510 lbs/inch pružina
2003-2008 SV650 a SV650S
430 lbs/inch pružina
Doporučovaná tuhost pružiny 1. generace SV650 a SV650S:54 – 72,5 kg jezdec –
625 lbs/inch pružina
72,5 – 86 kg jezdec –
650 lbs/inch pružina
86 – 102 kg jezdec –
675 lbs/inch pružina
102 – 118 kg jezdec –
700 lbs/inch pružina
Doporučovaná tuhost pružiny 2. Generace SV650 a SV650S
54 – 72,5 kg jezdec –
475 lbs/inch pružina
72,5 –86 kg jezdec –
500 lbs/inch pružina
86 – 102 kg jezdec –
525 lbs/inch pružina
102 – 118 kg jezdec –
550 lbs/inch pružina
Přikládám tabulku, kterou jsem našel na internetu. Podle „tabulky“ uvedené výše zjístíš, jak tuhou potřebuješ pružinu a v tabulce koukáš po kolonce „lb/in“.
Ikdyž není uplně kompletní, zobrazuje pár vybraných zadních tlumičů a jejich parametry. Nejsem si jist 100% správností tabulky, takže bych si to případně někde ověřil.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IIrxmjyvwgXI-tWVbi4f0P5GhcMPC7CxXQCZ6dYVad0/edit#gid=1Kawasaki ZX-10R 06-07: Asi nejlepší varianta. Bohužel poměrně těžko realizovatelná, protože od doby, kdy se přišlo na to, že se tato výměna dá uskutečnit, šly ceny a poptávka po nich neskutečně nahoru. Tzn. najít tento tlumič je na delší dobu, a když už se poštěstí, cena je někde okolo 3-3,5 tisíc.
Jsou totiž „bolt in“, neboli padnou bez nějakých velkých úprav. Ano, je u nich malá úprava, ale to jen taková, že se musí koupit spodní šroub+matka od tlumiče. Co mi sdělil jirinsv, tak sedí šroub a matka tlumiče z GSX-R. Je prý dostatečně pevný a má potřebnou délku.
Parametry šroubu: M10×1,25×55 a odpovídající jistící matice.
Číslo šroubu: 09103-10143, Matice: 08319-31107.
Co se týče tohoto tlumiče, je o 8mm delší než originální SV tlumič, což znamená zvýšení zadku o údajné 2 cm (nemám změřeno, beru z toho, co čtu). Zvýšení zadku prý změní jen ovladatelnost motorky a to k lepšímu. Je prý hravější. Jde to samozřejmě vyřešit výměnou kostí přepákování, což ale není doporučované, protože se pak změní úhel uložení tlumiče, což může zapříčinit jeho nesprávné fungování. Tlumič je podle tabulky výše pro lehčí jezdce.
Kawasaki ZX-14 06-08: Stejně tak jako tlumič ze ZX-10R padne přímo na místo. Jako jediné bych čekal zase výměnu spodního šroubu+matky tlumiče.
Tenhle tlumič má už ovšem správnou délku (330mm) tak jako originální zadní tlumič, tudíž se nekoná žádné zvednutí zadku a případné změny kostí a podobné hovadiny
. Samozřejmě, podle přiložené tabulky je vidět, že je pro těžší jezdce.
Suzuki GSX-R 1000 05-06: Hodně používaný centrál, ovšem při jeho instalaci je potřeba vyřezat díru do boxu pro baterku a sehnat menší. Pokud se tak neučiní, nádobka tlumiče drhne o box. Jeho další chyba je, že po namontování jde zadek o cca 2cm dolů. Dá se to vyřešit jinýma kostma, ale zase, změní se úhel tlumiče a neví se, jestli mu to nějak nevadí.
Varianta jedna je, nechat ho jak je, druhá je taková, že o co klesne zadek, tak se popustí předek. Ani jednu variantu nemám ověřenou, je to všechno jen to, co jsem přečetl na zahraničních fórech.
SV1000 03-07: O téhle výměně jsem se nedočetl prakticky nic. Podle uvedené tabulky je tlumič kratší o 5mm, podle druhé tabulky je zase stejně dlouhý. Každopádně co se ví, tak sedne přímo na místo. Nemá o moc tužší pružinu než origo centrál, ale je plně stavitelný, což je určitě zlepšení oproti originálu. Navíc potěší cenovkou, je to něco kolem 1-1,5 tkč.
Jak rozeznat ZX-10R 07 od ZX14 06-08:Tlumič ze ZX-10R může mít dvě barvy. Zlaté tělo s červenou pružinou a nádobkou umístěnou do pravého úhlu od těla tlumiče nebo černé tělo se stříbrnou pružinou. V tom druhém případě může byt ale velice lehce zaměněn za tlumič ze ZX14 který má stejné barvy. Proto zde sepíšu rozdíly, díky kterým se dají od sebe rozeznat.
Oba mají černé tělo a stříbrnou pružinu.
ZX14 má ale tužší pružinu než
ZX-10R.
ZX14 je o 8mm kratší než
ZX-10R.
ZX14 má štelovací vrchní šroub a spodní šroubek stříbrný. Spodní šroubek není úplně v ose tlumiče, ale je umístěn pod úhlem 45 stupňů.
ZX10 má vrchní štelovací šroub černý a spodní šroubek je v ose tlumiče a má černý okraj.
Přikládám i foto kde jsou vyznačené rozdíly.
Tlumič ze ZX14Příloha:
Poznámka: ZX14
ZX14.jpg [ 519.38 KiB | Zobrazeno 5195 krát ]
Tlumič ze ZX-10RPříloha:
Poznámka: ZX-10R
ZX-10R.jpg [ 543.22 KiB | Zobrazeno 5216 krát ]
Snad to nějak někomu pomůže, dal jsem si s tím docela prácu.
Kdyby jste našli nějaké chyby, určitě mi napište, opravím to.