|
Právě je sob 26. črc 2025 1:40:14
|
Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata
Zobrazit nepřečtené příspěvky
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 11 ] |
|
Autor |
Zpráva |
Nejt
|
Napsal: čtv 04. čer 2009 19:10:41 |
|
 |
záklaďák |
 |
Registrován: úte 20. lis 2007 17:28:08 Příspěvky: 3115 Bydliště: AMD Brno
|
Zdravíčko. Už se to tu kdysi probíralo a každej vám řekne to samý... první kiláky jedmně po určité otáčky atd. atd. atd. Naznačil jsem tu, že zas až tak jemný to zacházení být nesmí a že motor je dobrý nechat volně vytočit do maxima už po prvních pár km. Tyhle rozumy jsem se dočetl v jednom MH někdy loni... No, a tady jsem našel další alternativní doporučení, jak motor zajíždět, které teda předčilo i moje představy a osobně se mě to zdá logický. Tak či onak, je to prakticky přesně opačný doporučení, než píšou manuály...
TEXT:
Pokud se podivas na cerstve vybrouseny povrch valcu, tak muzes videt patern jemnych ryh (my tomu rikame "crosshatching"). Ty ryhy pracuji pri zabehu motoru naprosto stejne, jako pilnik, ktery opracovava pistni krouzky za jejich pohybu nahoru a dolu k dosazeni jejich usazeni (= k jejich zmene tvaru a kulatosti, ktera pote kopiruje kulatost valcu). Problemem je, ze spicky tech ryh crosshatching se pri tom samy opotrebovavaji a brzo zakulati a otupi (takze po kratkem case nejsou uz dostatecne ostre k odstraneni materialu z pistnich krouzku). Pistni krouzky netesni jen jejich samotnym pritlakem - jako pruziny (ten jejich pritlak je jen nekde mezi 10 a 20 lbs, coz proti tisicum PSI tlaku ve valcich nema absolutne zadnou sanci). Pistni krouzky jsou ke stenam valcu tlaceny samotnymi tlaky ve valcich, ktere se dostanou mezi pist a pistni krouzky. Pri zabehu je cilem co nejrychleji odstranit material z pistnich krouzku z "nejvyssich" mist po jejich obvodu tak, aby i ty nejnizsi mista prisly do kontaktu s povrchem valcu. Predstav si to tak, ze rukou namalujes na papir kruh, ktery pote nuzkama vystrihnes. Samozrejme, ten kruh nebude perfektne kulaty. K dosazeni jeho naproste kulatosti by jsi musel nadale trochu ostrihat mista vyssiho prumeru tak, aby se jejich prumer rovnal mistum nejnizsiho dosazeneho prumeru. Naprosto stejne to je s pistnimi krouzky k dosazeni jejich rovnomerneho tesneni. Pokud clovek zajizdi motor "jemne" (pri male zatezi), tak se ve valcich netvori dostatecny tlak k rychlemu uberu materialu tech nejvyssich mist obvodu pistnich krouzku. Pote, co se to crosshatching otupi uz pote nikdy nedojde k uberu materialu z tech vysokych mist pistnich krouzku tak, aby i ty nizke mista pote tesnily. Je to proste, jako by jsi chtel opracovavat ty vysoke mista tupym pilnikem. Tlaky ve valcich pote unikaji do klikove skrine pres ty netesnici nizke mista pistnich krouzku, coz samozrejme vede k snizenemu vykonu. Pokud chcete zajet motor spravne a dobre, tak ho musite po jeho prvnim spusteni a zahrati zajet velice tvrde. 80% zabehu motoru se deje v prvni hodine jeho chodu po jeho prvnim spusteni. Pote uz je na vsechno pozde. Nikdy nepouzivejte k zabehu syntheticky olej. Pred prvnim spustenim naplnte olejovy filter a zkuste dostat olej vsude, kam jen muzete - jakymkoliv zpusobem (tocenim olejoveho cerpadla elektrickou vrtackou, pouzitim externi pumpy, etc.). Nikdy nedrzte motor po jeho prvnim spustenim ve volnobehu, kdy je tlak a prutok oleje nejnizsi. Po zahrati na provozni teplotu jedte udelat zabeh okamzite. Pokud ten zabeh nebudete delat, tak ten motor ani nespoustejte. K zabehu budete potrebovat cestu bez provozu (a policie), na ktere muzete jet rychle. Nejdrive udelejte 3 "pulls" pri 50% zatezi (otevreni klapky) v 40 do 60% RPM pasmu motoru v 3 anebo 4 rychlostnim stupni. Jednoduse, pri 40% otacek otevrete klapku na 50% a pri 60% otacek ji zavrete a nechate spadnout otacky zpet na 40%. To opakujete 3x. Pote to same, ale od 40% otacek do 80% pri 75% otevreni klapky. Opet trikrat. Pote to same, ale od 30% do 100% otacek pri plne zatezi (100% otevreni klapky), opet trikrat - ve ctvrtem rychlostnim stupni. Pote je ten motor uz 80% zabehnuty a uz nikdy nebude lepsi. Po prijezdu domu (opet, jedte pomerne agresivne, stridejte plnou zatez s nizkou) okamzite vymente olej a filter. Pote vymente olej a filter opet po nejakych 200 miles a pote po 1,000. I po tom prvnim zabehu i nadale jezdete s tim motorem agresivne, nebojte se plne zateze a vysokych otacek. Cim vyssi zatez, tim lepsi. Nejhorsi, co muzete udelat je nechat bezet ten motor dlouho ve volonobehu, v nizkych otackach a pri nizke zatezi (= treba s tim jet pri 3,000 RPM 500 miles po dalnici). Rozdil ve vykonu mezi tako "tvrde" zajetym motorem a zajizdenim vetsinou doporucenym tovarnou (anebo na zaklade nejakych mytu o jemnem 10,000 km zabehu) je vetsinou mezi 2 a 10%. "Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne. Zabeh je proste o case. Mate na to hodinu po prvnim spusteni motoru. Pokud tu prvni hodinu stravite obdivovanim, jak ten motor pekne bezi ve volnobehu, tak vas to bude stat az 10% vykonu + spaliny v klikove skrini, rychlejsi rozklad oleje, etc.
_________________ fechtl > SV 650S 99 > SV 650S K3 > Pyčolet > Pyčolet dvojka
|
|
Nahoru |
|
 |
kozka
|
Napsal: čtv 04. čer 2009 22:33:21 |
|
 |
záklaďák |
 |
Registrován: sob 24. led 2009 0:54:36 Příspěvky: 524 Bydliště: Krnov
|
Mně se to každopádně líbí a souhlasím. Tuto teorii jsem, jen jinými slovy, od zkušeňáků vyslechl už před 20ti lety jako ucho v souvislosti se záběhem Š120. Takto zajeté škůdky byly skutečně živější a měly vyšší maximálku. Tehdy si čtyři mí starší kolegové v práci koupili funglovky. Tři z nich v podstatě uplatnili tuto teorii záběhu, jeden opačnou.
_________________ Stadion, Jawa350 kýv., ČZ175, Jawa350/638, Jawa250 kýv., XJ650/82´& SV650S/99´
|
|
Nahoru |
|
 |
Jimbo
|
Napsal: čtv 04. čer 2009 22:58:11 |
|
 |
Moderátor |
 |
Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09 Příspěvky: 3868 Bydliště: Újezd u Brna
|
Jo tak vysvětlení je to pěkný a má to logiku... Ale co by na to říkali uložení hřídelí a tak? Ty se zajíždí opatrně aby si všechno sedlo jak má. Teoreticky je to stejnej princip jako stěma pístatama, akorád že tam není pohyb tam a z5 ale dokola no... nevím, nicméně zajímavá teorie, su zvědavej co napíšou zkušenější....
_________________ Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9
|
|
Nahoru |
|
 |
Nejt
|
Napsal: čtv 04. čer 2009 23:04:13 |
|
 |
záklaďák |
 |
Registrován: úte 20. lis 2007 17:28:08 Příspěvky: 3115 Bydliště: AMD Brno
|
borec tohle info prý vycucal od mechošů, kteří zajíždějí závodní biky ve světových podnicích, kde se prostě honí za každým HP
ale jako neříkám, že jsem o tom stopro přesvědčený, jen se mě to prostě líbí.... a nemyslím, že to tady na fóru může někdo kvalifikovaně posoudit, hodil sem to tu hlavně pro zajímavost, ne jako návod, jak tu mají lidi zajíždět SVa.
_________________ fechtl > SV 650S 99 > SV 650S K3 > Pyčolet > Pyčolet dvojka
|
|
Nahoru |
|
 |
Jimbo
|
Napsal: čtv 04. čer 2009 23:09:24 |
|
 |
Moderátor |
 |
Registrován: pon 11. úno 2008 16:10:09 Příspěvky: 3868 Bydliště: Újezd u Brna
|
Jako určitě na tom pravdy něco bude, ale musíme to brát taky tak, že oni honí na závodech každýho íhaháka, ale neřeší že ten motor odejde dřív, než sériovej, takže aby to zároveň nebylo na úkor životnosti motoru...
Myslím že tohle je stejný jak u aut, tak u mašin, tak by mě třeba zajímal nároz Zdeňka, jakožto starýho mazáka z oboru....
_________________ Jawa 21 -> Jawa 50 mosquito -> Cagiva mito EV 125 -> Cagiva River F600 -> Suzuki SV 650s K2 -> Suzuki GSX-R 1000 K3 -> Honda CRF 250R K9
|
|
Nahoru |
|
 |
Kawa
|
Napsal: pát 05. čer 2009 9:39:30 |
|
 |
záklaďák |
 |
Registrován: stř 21. lis 2007 9:42:22 Příspěvky: 2620 Bydliště: Štatl
|
mno,tak jako na mě je v tom článku moc technických údajů.. já jsem prakticky zajížděl Suzanku asi takto: vyvalil jsem ji z obchodu ve Dvoře Králové nad Labem,tenkrát cesta do Brna cca 200 km.jak je vidět,názory na zajíždění s různí.někde snad i v manuálu je napsáno,jak zajíždět,dodržovat otáčky(četl jsem to až po 1. garančce,jak jinak....  ).ptal jsem se prodejce na jeho názor... odpověď.....opatrně na brzdy(musím potvrdit),přesně řadit(z toho jsem byl taky překvapen,nová převodovka si potřebuje sednout).motor....nepodtáčet,držet střední rozsah otáček,tahat plynule(žádný výplachy) a nebát se to plynule vytočit do omezovače,aby věděl,kde má maximum. no...takže se svým názorem a vyslechnutím této rady jsem nasedl a hurráá k domovu.... na 1. kruháči jsem brzdil očima,páč jako fakt brzdy si potřebujou sednout... prvních cca 100 km jsem držel motor ve středu otáček....no,na rovinu mě to moc nebralo...takže jsem pak přidával na otáčkách....cca 8-9 tis.takto nějak jsem dojel prvních cca 200 km. jak jsem psal,převodovka....byl jsem nemile překvapen,blbě se řadilo z 5 na 6....ale jakmile si to seldlo,jde to přesně,bez problémů. další "zajíždění"....žádný moc velký sraní....prostě jsem to točil tak nějak do těch 10 tis. jakmile bylo najeto kolem 600 km,tak jsem jí párkrát hrábl do omezovače,aby poznala,kde má maximum. zda to bylo dobře,nebo ne....kdo ví.... po 1. garančce jsem nasadil Leoše,prdl KN a jezdil už zcela normálně... Suzanka jezdí,nemůžu si na nic stěžovat....
_________________ Jawa 350,Kawa GPZ 500S,Kawa ZZR 600,Kawa ZX-6,Suza SV 1000S K3,Suzanka SV1000S K7 + Pyčoletka K5,Suzan SV1000S K7, Aprilia RSV 1000R
|
|
Nahoru |
|
 |
Nejt
|
Napsal: pát 05. čer 2009 11:05:02 |
|
 |
záklaďák |
 |
Registrován: úte 20. lis 2007 17:28:08 Příspěvky: 3115 Bydliště: AMD Brno
|
Tak na čem se všichni shodnou je, že se nesmí machna držet v konstantních otáčkách a obyč. projíždka na zajíždění taky není dobrá... prostě je třeba motor pořád vytáčet a nechávat otáčky zase spadnout. Taky si myslím, že to vytočení by mělo jít k omezovači co nejdřív, ať motor prostě pracuje a zvyká si i tam... akcelerace klidně prudčí, ale právě ne tím výplachem, v motoru jsou vůle, tak ať do sebe zbytečně nic "nenaráží". Ale prostě dát mu plnou zátěž. Taky souhlasím podle toho článku s tím, že u toho zajetí záleží na prvních chvílích a olej je tím pádem potřeba vyměnit hnedka a ne až po 1000 km, kdy tam ten bordel, kterej při prvotním zajíždění vznikne, smrdí už moc dlouho a kurví, co se dá. Další výměna oleje samozřejmě po 1000 km a pak už podle mě tradá.
_________________ fechtl > SV 650S 99 > SV 650S K3 > Pyčolet > Pyčolet dvojka
|
|
Nahoru |
|
 |
sting
|
Napsal: sob 13. čer 2009 14:34:28 |
|
 |
Administrátor |
 |
Registrován: sob 03. lis 2007 13:44:01 Příspěvky: 1138
|
ja s tim souhlasim ja kdyz zajizdel 125 tak jsem ji daval kour, proste musi pocejtit co nejvetsi spektrum otacek at vi jak se na ni bude jezdit, a hlavne ne nic konstatniho... jinak ten olej jsem taky nemenil po prvni jizde, prvne po 500km jestli si dobre pamatuju... podle me nejhorsi je koupit nekde z daleka masinu a pak na ni ject po dalnici domu pokud je teda uplne nova a naject treba 300km... to bych radsi vzal tranzita a dovezl ji v nem a pak si ji zajel
_________________ pincek'70 - simak'89 - jawa 125'05 - suzuki sv650s'03 - suzuki sv1000s'06 - yamaha yzf-r6'10 - ...
|
|
Nahoru |
|
 |
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 11 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|