SVátek dnes 22.08. : Johana
Home Tuning Jak předělat sériový nestavitelný tlumič na stavitelný
 

Aktuální dění na foru

 

Nejbližší akce

Jak předělat sériový nestavitelný tlumič na stavitelný PDF Tisk Email
Napsal uživatel Jimbo   
Pátek, 27 Únor 2009 21:54

Jak předělat sériový tlumič na plynule stavitelný +

montáž na SV ´99 - ´02

 

Během zimních úprav se mně v hlavě začala rodit myšlenka, jak a jestli by šel na moje staré SV vyrobit tlumič řízení. Jednak se na starší modely moc tlumiče nedělají a za druhé sou šíleně drahý.

 

Rozhodl sem se že do toho půjdu, i když sem věděl že to bude delší cesta, plná pokusů a neúspěchů. A su rád že sem se toho nebál Laughing S průběhem výroby se s Váma pokusím podělit v následujícím článku:

 

Z počátku byly 3 variany, který se mně rýsovaly v hlavě:

1. koupit sériovej nestavitelnej tlumič řízení, vyrobit na něj úchyty (u staršího modelu pěkně zp*dele realizovatelný)

2. vyrobit kompletně celej, stavitelnej tlumič řízení

3. koupit sériovej tlumič řízení a překopat ho na stavitelnej

 

V průběhu bádání, jsem měl k dispozici neithův sériovej tlumič z jeho pyčoletu, za což mu tímto děkuju za pučení.

 

 

Po delších úvahách, se mně začala čím dál více líbit 3. varianta. Důvodem byla samozřejmě značně zjednodušená výroba. Poněkolika dnech se mně podařilo sehnat sériovej nestavitelnej tlumič řízení z GSX-R 600, v podstatě ten stejnej co sem měl pučenej od neitha, jen byl celej dotřískanej (povrchovka u hliníku mě ale moc netrápí), a co je důležitý, za 1000 Kč Smile Tímto bylo rozhodnuto, že se pokusíme s otcem vyrobit 3. variantu s tím, že když to nepůjde, tak to necháme defaultní. Defautlní tuhost byla přibližně stejná, jako u neithovýho z GSX-R 1000.

 

1. Výroba úchytů

 

Tato část je celkem oříšek. Starý SVčko má hrozně málo místa mezi nádržou a brélama, tudíž výroba klasickýho uchycení - jedna konzola od šroubů nádrže, druhá od matky brýlí, byla nereálná. Takže následovalo zdlouhavý vymýšlení úchytů, tak aby to nenaráželo při zatáčení o brýle, aby to nesedělo na nádrži, aby byla snadná a rychlá demontáž, a hlavně aby tlumič chodil v co největším rozsahu pístnice.

 

Nakonec to dopadlo tak,  že jsme vyrobili jeden úchyt kterej byl chycenej šroubama nádrže, a druhej úchyt byl tvořenej objímkou na vidlici.Vidlice mám o 1 cm popuštěný dolů, páč budu přezouvat na 120/70 (hned po technické Laughing) a jinej rozměr už neplánuju obouvat do budoucna...

 

 

 


2. Úprava nestavitelnýho tlumiče na stavitelnej

 

Tahle část byla tězce pokus omyl, než sme dosáhly požadovanýho výsledku.

 

Hned po rozdělání, sme se začali pomalu mlátit do hlavy, že sme za něco takovýho dali litr, lidi je to naprosto šlompácky jednoduchý, takovej nestavitelnej tlumič... Člověk by si myslel, že pístnice chodí aspoň "naknop" v samotným tlumiču a má v sobě dírky, kterýma protíká olej. Houbelec, celá finta je v tom, že průměr pístnice je asi o 3 desetiny mm menší než vnitřní stěna těla tlumiče, a tím jak se pístnice pohybuje olej jednoduše prochází kolem pístnice z komory do komory Smile

 

Když se čovek tak zamyslí, jak udělat tlumič stavitelnej, naskýtá se několik variant. Jednotlivý principy co nás napadly tu nebudu rozebírat, páč bez obrázku by to stejnak nikdo nepochopil a bylo by to nadlouho. No, z nějakých 5ti variant jsme realizovali 2, přičemž ta první se nazadařila, takže se s Váma podělím o tu, která funguje Wink

 

Tahle varianta mě napadla mezi prvníma, je jednoduchá a funguje. Princip je založenej na tom, že pístnice se skládá ze 2 částí, na konci každé části je pulpístek, obě hřídelky (půlpístnice) sou navzájem spojený závitem M8x1, čili s jemnějším stoupáním. Půlpístek na jedné hřídelce je vyrobenej ze silonu a jeho průměr je o chloupek (asi desetina mm) menší než vnitřní průměr tlumiče. V tomto půlpístku jsou navrtaný dvě dírky o průměru 2 mm, kterýma protíká při pohybu olej. Na druhé hřídelce je druhý půlpístek, který je tvořen z duralu. Tento půlpístek má průměr menší razantněji než je vnitřní průměr tlumiče, protože kolem jeho průmeru prochází olej do druhé komory. Tento půlpístek je otáčením hřídelky (šroubováním jedné hřídelky do druhé) přitlačován k druhému půlpístku, který má průtokové dírky. Tím, že je přitlačován dochází k ucpáváním dírek, tím pádem ke zvětšování tuhosti tlumiče řízení. A Tohle je celej fór...

 

 

 

 

 

Na druhou stranu, zase tak jednoduchý, jak píšu, to není. Skutečná realizace sebou nese spousty zádrhelů.

Jedním z nich je to, aby regulace byla "od" "do", čili aby nešla jedna hřídelka vytočit z druhé (to by mohlo mít fatální následky).  Toho jsme docílili vytočením drážky do závitu, spojujícího obě hřídelky, a červíkem, kterej zajistí, že chod je možnej pouze v rozmezí šířky této drážky. Na fotce je vidět, maximální roztažení pístků (nejmenší tuhost). Druhej půlpístek je zajištěnej taky červíkem Oba sou ještě posychrovaný loctitem na závity.

 

Druhým z nich je, jakej zvolit průměry dírek, kolik jich zvolit, a jakej zvolit průměr obou půlpístků. Průměr půlpístku s dírkama určuje, jaká bude tuhost při maximálním dotažení. Tento průměr sme zvolili schválně o něco menší neže je vnitřní průměr tlumiče, a to záměrně, aby když si bude nějakej kretén na parkáču hrát a dotáhne mně to naplno, abych pak při rozjezdu nehodil rypák. Čili i při maximálním dotažení se tlumič pořád hýbe, sice už docela fets, ale není natvrdo.

 

Třetím z nich je volba vistozity oleje, vůči zvoleným průměrům. Já měl doma krom motorovýho jen zbytek oleje, co sem lil do vidlic. Jedná se o Motul Fork oil 15W. Takže to mám celý udělaný na tento oil.

 

Jinak ještě k tělu tlimuče, má z každé strany 2 břitý gufera, který sou překrytý zátkama, který mají po obvodu závit. Na povolení těchto zátek sme si museli vyrobit klíč.

 

 

 

 

Jako prvek pro regulaci slouží narádlovanej duralovej váleček, navlečenej a přynýtovanej k hřídelce

 

 

Jak sem se zmiňoval, tak tělo tlumiče bylo celý dodrbaný, tak sem si s ním trochu pohrál. Stejně i očko a úchyt, na kterých byly vidět stopy po frézce.

 

 

A jak to vše dopadlo? Smile

 

 

 

 

 

 

3. Závěrem

 

V průběhu povídání sem se zapoměl zmínit, že pístnice je vyrobená z nerezu, takže bacha, je to tvrdý jako prase a závity se dělají pěkně blbě. Celý tolhe dílo bylo hodně metodou pokus - omyl a bylo to samý laborování, než to fungovalo podle přestav. Když bych to měl dělat znova, tak bych se asi vykašlal na kupování sériáku a zkusili bysme to udělat celý. Hlavním důvodem je to, že vnitřek tlumiče nemusí být honovanej, protože pístnice chodí s jistou vůlí, stejně tak povrch pístků. Navíc dvoubřitý gufera toho poberou fakt hodně.

Závěrem bych taky chtěl poděkovat tatíkovi, protože nebýt jeho nadšení z této práce a ochoty mně pomáhat, jak strojní výrobou, tak při laborování nad vším možným, tak bych to nedal ani náhodou dohromady...

 

Takže kdo se budte pouštět to téhle srandy, tak přeju hodně pevný nervy Wink

 

Jimbo

 

Aktualizováno Pátek, 27 Únor 2009 23:45