SVátek dnes 19.03. : Josef
Home Info o SV Historie
Chyba
  • Error while setting cookie path
 

Aktuální dění na foru

 

Nejbližší akce

No current events.

Historie PDF Tisk Email
Napsal uživatel shark   
Sobota, 09 Srpen 2008 09:33

Když v roce 1999 přišla na svět Suzuki SV 650, překvapila celý motocyklový svět. Dvouválcový stroj s klasickým nenápadným vzhledem udivil svým charakterem a radostí, s nimiž se rozjel po světových silnicích.

 


 

 

 

Vidlicový, kapalinou chlazený dvouválec se Suzuki vyloženě povedl. Továrna připravila hned od počátku dvě verze motocyklu, klasického naháče s kulatým předním reflektorem a polokapotované esko se dvěma předními světly. Originální rám byl vyroben z duralových trubek velkého průměru, dvoustupňové sedlo zdobilo oba modely. Vepředu jste našli klasickou teleskopickou vidlici a dva kotouče s dvoupístkovou brzdou. Přístrojový panel se skládal ze dvou analogových „budíků“, otáčkoměru a rychloměru, doplněnými o digitální počítadlo kilometrů a zajímavě řešenou kontrolku rezervy paliva. Při prvním varování a zbytku čtyř litrů benzínu v patnáctilitrové nádrži se kontrolka nejprve rozblikala, když už zbývalo posledních půl druhého litru, rozsvítila se trvale. Zatímco rám šel ve stopách dvouválcového předchůdce modelu SV, Suzuki TL 1000 S, výrobce se díky menšímu motoru rozhodl nepoužít často kritizované přepákování zadního centrálního tlumiče, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti stroje. Polokapotovaný model pak na první pohled připomínal svou větší sestřičku, SV 1000. I když na to svou štíhlou a pohodlnou stavbou „esvéčko“ nevypadá, může si to na silnici bez problémů rozdat i s mnohem silnějšími motocykly. Jeho maximální rychlost se umí vyšplhat až někam ke 210 km/h, a tak je s ním dobrá zábava i na silničním okruhu. I když rozbitá okreska není pro stroj to pravé, SV se tu zdaleka neztrácí. A když se smíříte s vyšším umístěním zadních stupaček, dá se říci, že ani jízda ve dvou není tomuto stroji na překážku. Výkon je dostatečný a do zatáček padá lehce, hodí se proto docela dobře i pro subtilnější dívky. Od prvního roku, kdy přišla do výroby, si ve světě vydobyla dobré obchodní postavení, k čemuž přispěla nejen její cena, která se už od počátku držela pod dvěma sty tisíci korunami, ale zajímavé bylo i její široké uplatnění. Od dojíždění do zaměstnání, přes delší výlety až ke sportovnímu vyžití.

 

Suzuki SV prošla za sedm let od zahájení výroby jednou zásadnější přestavbou. Stalo se tak v roce 2003. Motor dostal vstřikování namísto karburátorů, což přispělo ke zvýšení výkonu o víc jak 10 koní. To je zajímavý údaj, protože v tiskových materiálech Suzuki se v době představení nového modelu vůbec neobjevil, výkon tu byl deklarován jako stejný s karburátorovou verzí. V pásmu 4000 otáček se točivý moment zdvihl o 10 Nm. I když se staré zakulacenější SV stále líbilo a líbit nepřestává, také nový design šel s dobou. Hrany se přiostřily, motocykl dostal nový páteřový hliníkový rám s vyšší tuhostí, přední vidlice pak možnost nastavení. Polokapotovaná verze přišla s upravenou geometrií řízení a posazu jezdce. Stupňovité dvojité sedlo zůstalo zachováno. Změnil se však přístrojový panel, analogový otáčkoměr v horní části byl dole doplněn víceúčelovým digitálním displejem s ukazatelem rychlosti, ujetých kilometrů, času a ostatních doplňkových údajů. Suzuki našla své největší konkurenty hlavně u dalších dvouválců, jako například u Monsteru 620, Cagivy Raptor nebo nejnověji u Hyosungu Comet. Vidlicový dvouválec pak můžete najít i u fundura Suzuki V-Strom 650.

 

Jak to vidí majitelé

Když si tak pročítáme staré testy „esvéčka“ a nové dopisy současných majitelů, nenacházíme moc námětů, proč si nekoupit zrovna tenhle stroj. Jeho všestranné použití a vlastnosti, s nimiž oslovil skutečně širokou skupinu jezdců, jen tak u jiného motocyklu nenajdete. „Motorka je to, řekla bych, pro mě jako pro holku ideální. Je lehká, dobře ovladatelná, dokáže jít za plynem a v zatáčkách se chová skvěle, nekroutí se a dobře drží stopu. Za předpokladu, že má svoje optimální otáčky,“ začala svůj dopis majitelka starší modelové řady. „Posed je příjemný, cestovně sportovní, takže není celá váha těla na rukou. Jezdíme na motorkách na dovolené a ještě mě nezradila. Jsem s ní moc spokojená,“ tolik příspěvek něžného pohlaví. A teď trochu mužské síly: „Motocykl nejčastěji používám pro relaxaci – krátké vyjížďky po okolí, někdy i k dopravě do zaměstnání i k delším přesunům po republice a zahraničí. Za celé období, kdy ho používám, jsem se nesetkal se sebemenším problémem nebo poruchou. Proto hodnotím tento motocykl jako velice spolehlivý. Na motocyklu nejvíce oceňuji motor (zátah, zvuk, spotřeba paliva), ovladatelnost, tuhý rám, nenáročnost na údržbu, snadnou možnost uchycení zavazadel.“ Nijak si neodporují, že? Přidejme do třetice trochu té jízdní poezie: „Sexy ‚esvéčko‘ vám přímo říká – pojď, užijeme si, vezmi mě na pěkný táhlý zatáčky, drž mě ve středních otáčkách, vychutnávej si mé erotické ‚vé vzdychání‘ a neboj… já tě nepodrazím, ani když si to se mnou rozdáš v ostřejším tempu – Jooo, tohle mi vážně šeptávala do ouška, vám ne?“ No vidíte, na pohlaví nezáleží.

 

Je to dnes nějaké nekritické, ale v dopisech se přece jen jedna chyba několikrát zopakovala: „Vylepšit by potřebovalo přední odpružení a přední brzda. Nevýhodou motocyklu, danou koncepcí motoru, je horší přístupnost k některým mechanickým částem motocyklu (karburátory, svíčka zadního válce…).“ A znovu: „Opravdu ostřejší jezdci si většinou stěžují na jedinou věc. A to na měkkost přední vidlice, ta byla od roku 2002 již konečně stavitelná.“ Naopak, snad každý z příspěvků si všímá velmi přijatelných provozních nákladů: „S provozními náklady si hlavu vážně nelamte. Nezaregistroval jsem (snad krom širších, tedy dražších pneu) žádné navýšení oproti např. ER 5. A za tu srandu, kterou vám mrštné a tak akorát výkonné SV 650 nabízí, to opravdu stojí za zkoušku! Třebas vás chytne natolik, že už ji ani nebudete toužit poslat znovu ‚do světa‘!“ A ještě jednou to podpoříme názorem jiného majitele: „Motocykl je také nenáročný na spotřební díly – řetězová sada – stále původní, spotřeba oleje od výměny k výměně neměřitelná, brzdové destičky – původní. Spotřeba paliva je závislá na způsobu jízdy a pohybuje se mezi 4,5 až 7,0 litry/100 km. Na otázku, zda bych si daný motocykl pořídil znovu, musím jednoznačně odpovědět, že ano, ale asi by to bylo SV 1000…“

Aktualizováno Pátek, 16 Leden 2009 01:12