Takže jelikož ve mě dnešní testík R1 na dromu v Brně vyvolal spoustu dojmů, rozhodl jsem se založit spešl vlákno a sepsat článeček, možná to bude stát za samostatnou diskuzi.... moje hodnocení R1 K9 se opírá především o srovnání s mojí GSX-R1000 K5.
Na okruh jsem dojel asi o půl druhé, počasí stálo za prd, ale na déšť to nevypadalo. Trať 23 stupňů, vzduch 13. Šel jsem do boxu řešit papírování, přičemž mi bylo sděleno, že dvě R1 už někdo rozmlátil, takže se na mě možná nedostane... naštěstí tam byl známej z Yamahy, kterej že prý se o to postará, kdyby něco. Nakonec nebylo třeba, měl jsem registrovanou motorku č. 5 a mrdnutý byly č. 4 a 6.
Jupí! Borci u stolku byli asi už utahaní, protože po mě ani nechtěli složit povinnou kauci 30 tisíc. Prostě zapomněli a já jakbysmet (hlavně, že jsem kvůli tomu ještě v jednu letěl do banky). Když jsem jim to po jízdě oznámil, alespoň jsme se zasmáli... V telefonu mě pak Kawa napomenul, že kdybych prostě dojel, držel zobák a chtěl vrátit kauci (kterou jsem pochopitelně nesložil), dali by mě ju a já bych byl o 30 tyček bohatší... já hloupý!
... chci říct... já morální a férový. Vlezl jsem na pitlane, kde stály mršky seřazené.... "jen ať moje číslo není modrá!!! Nejlépe černou nebo aspoň teda bílou, ale hlavně ne modrá!!!". Bílých a modrých tam stálo nejvíc, černá jediná a byla čí? Juchů!!!
První vlaštovka, že tohle bude dobrá párty. Čekání na klíče, kontrola gum a potvrzení zlé předtuchy, že půjde o sérii (Michelin Pilot Power 2CT), seštelování páček (člověk, co ji měl přede mnou, byl určitě sabotér, kdybych s tímhle nastavením vyjel bez kontroly, stavěl bych u prvního obrubníku). 14:00 - Start, za jedna (s náležitým gřachnutím), nacpat se co nejvíc na začátek k traťákovi na konci pitlane, odmávnutí, odlet. "Hlavně to nerozsekat!!!! Gumy nejsou to pravý na litr na okruh, aspoň 4 kola pořádně ohřát!".. to poslední, co mi problesklo hlavou, než mě odmávli, načež bylo toto předsevzetí uvrhnuto v zapomnění
.
Konec keců... začnu tím, že můj dojem z R1 z hlediska použití je přesně opačný než u Kawy
... Kawa s R1 na okruh, já spíš na silnici... proč?
1) Motor:
R1 má rozhodně největší zátah ze všech litrových 4válů ve spodku (usuzuju z toho, že do teď to byla K5 a R1 K9 táhne dole kapku víc), vršek je naopak na 4V dost slabej. Vyloženě chybí výkon, o tom není sporu. Ručička se otáčkama žene jako splašená až do omezovače, to je fakt, ale dostat se na K5 do omezovače znamená nutnost zalehnout a kurevsky se držet řídítek, jinak by vás mohla taky vysadit. U R1 nic takovýho není, zuřivost si prostě vybije do těch 9 tis., pak už táhne "něžně". Jenže na okruhu se využívá spíše horní spektrum otáček, z tohoto důvodu vidím R1 jako superbike vhodnější spíš na silnici (v sérii), K5 je svým charakterem motoru mnohem větší divočina a stavěná více na drom... toto potvrzuje taky přítomnost D-modu na R1 - volitelnost 3 palivových map - A (full open), Stand. (pro sráče), B (pro megasráče). Přiznám se, že jsem zkoušel jen Stand. a áčko, na béčko nějak nebyla nálada
. Boreček od Yamahy mě urgoval, ať tam nechám Stand., na což jsem mu kývl a po prvním kole přepínal na A
. Ne, že by Stand. bylo zas až tak slabý, spodek byl v podstatě stejnej, ale vršek byl ještě víc uškrcenej, což mě sralo. Ale jinak docela fajn věc. Po tom prvním kole jsem pochopil, kde je téhle motorečce nejlíp a ve vinglech jsem otáčky nechával spadnout až tak ke 4 tis.... odměnou mi bylo na výjezdech za ještě docela velkýho náklonu permanentní zvedání na zadní (za dva prakticky vždycky, za tři občas), což byla fakt paráda, člověk se nemusel ani moc snažit a šlo to velice jednoduše ukočírovat... ale v deseti tis. prostě mrtvo a bylo lepší hodit tam další kvalt. Občas jsem teda usnul na vavřínech a až výhružně blikající kontrolka řazení kolem 13 tis. (asi) mě donutila do té páky teda kopnout. Jak říkám, do otáček to vyletí fakt hodně rychle, takže se to nestalo pouze jednou. Na silnici jsem s R1 nejel, ale K5 má u mě na dromu jasnou převahu.
2) Převodovka:
Kvalty tam bez spojky padaly teda úžasně. Na K5 jsem si přesnost převodovky vždycky hooodně pochvaloval, ale tady je to prostě ještě trochu lepší. Možná je tu taky cítit rozdíl v najetých km, nevím, každopádně bylo to dobrý. Co mě ale zarazilo, byla funkce antihoppingu, který jako by tam prostě nebyl. Při prudkým brždění a skopávání kvaltů hlavně před Schwantzovkou a na konci cílovky mě zadní kolo, neustále zablokovaný, tancovalo ze strany na stranu jak splašený.. možná se na tom podílely i gumy, ale na K5 se mi tohle prostě neděje.
3) Brzdy:
Yamaha má pověst lepších brzdičů než Tokico u Suzuki kvůli vadnutí. Pár zkušenějších (Glinz, Prospeeďáci) mi ale toto vyvracelo s tím, že nejde o třmeny, ale o pumpu. K5 používá pumpu Nissin a kvůli ní brzda začne po těch 20 minutách pily na dromu vadnout, pancířky nepancířky. R1 používá Brembo (snad jsem nebyl slepej) a rozdíl tu byl. Brzdy nevadly a dávkování bylo mnohem jemnější. Páčka byla měkká, ale fakt se dalo brzdit jedním prstem. Je ale nutno podotknout, že jsem brzdy nehuntoval ani zdaleka tolik jako na K5, na R1 na tak ostrou jízdu prostě nebyly gumy. Takže v sérii stopro lepší R1, na K5 moje problémy vyřeší nová lepší pumpa.
3) Podvozek:
Tady přišlo veliký zklamání. Přesvědčil jsem se po jízdě ještě u mechošů a ti mě řekli, že je to nastavený na default, čemuž jsem těžko věřil. Už při průjezdu pitlane a brždění u traťáka před odmávnutím se předek ponořil jak hajzl, řídítka se viklala jako smyslů zbavená (tlumič řízení má R1 v sérii přitom stavitelnej a jeho tuhost se upravuje v závoslosti na rychlosti automaticky - elektronika) a na výjezdech se i prdel propadala až hrůza. Ok, na K5 mám všechno přitvrzený a tlumič řízení Willbers, ale oproti sérii ne o moc a je to úplně jiný kafe... s K5 je to jako po kolejích jak na brzdách, tak v nájezdu, průjezdu i na výjezdu. Ne, že by R1 nedržela stopu nebo tak, i do zatáček se vodí megadobře, všechno bylo fajn, ale při ostřejší jízdě to bylo jak na houpačce. V sérii jasně vítězí K5, R1 chce hodně poštelovat a myslím, že nejen na drom, nesmířil bych se s tím ani na silnici. Ale pak to bude určitě hitparáda.
5) Kapotáž a posaz:
Kapotáž docela široká, plexi velice funkční, před větrem jsem byl chráněnej megadobře. Tady si není na co stěžovat, se sériovým plexi na K5 je to na dromu docela porod a pořízení racingovýho je nezbytnost. Posaz mě přišel o dost níž asi hlavně kvůli stupačkám, botou jsem škrtal pořád a koleno je na R1 mnohem jednodušší než na K5, což je pro okruh špatná zpráva a přepákování je nezbytný. To sériový má sice dvě polohy nastavení, ale samotní Yamaháci mě vyrozuměli, že jde spíš o marketing
. Sedlo je hodně dobrý, krásně se přesedává z jedný strany na druhou a celkově mě R1 přinde oproti K5 pohodlnější.
6) Design:
No, R1 K8 se mě líbí mnohem víc. Na K9 se mě nelíbí světla, zadek kvůli moc bachratým laufům, ani kapotáž. Motorka působí zajímavým dojmem, ale není to nic, u čeho by se mě roztáhly žgraně od ucha k uchu při samotným pohledu jako u K5. Ale černozlatá verze hezká je, tam ty „nedostatky“ nějak zaniknou, vyměnit laufy za nějaký Akrapy a bude to fajn.
Závěr:
Jízda na R1 byla super zkušenost, všem doporučuju tohohle půjčování u dealerů využít, je to vlastně zadarmo a vůbec ta nej příležitost si motorku otestovat. Jenom dávejte majzla, což by měl někdo do hlavy natlouct mě; jel jsem třídu Volná-R (pouze supersporty a lamináty), takže tam bylo dost střelců… asi tři kola před koncem na mě vystrčila růžky nějaká okruhová R6, co si tam přišla zadarmo zařádit a předjela mě na Céčku … pochopitelně mě hráblo a začal se s ní honit. Výsledkem bylo sice R6 za mnou, ale při poslední pravé před cílovkou, kam se dá při správný stopě vletět fakt megarychle, jsem na výjezdu na vytočenou trojku ve 180 kmh dostal takovýho hasana, že jsem se tentokrát opravdu viděl na zemi, protože jsem to ukočíroval až na obrubníku. Kromě pádu samotného loni na SV jsem na dromu nikdy nebyl tak blízko držkopádu a tenhle už by asi sakra bolel. Tohle byl moment, kdy jsem si opět vzpomněl na svoje předsevzetí a na jakých gumách jezdím a eršestku jsem nechal eršestkou. Navzdory tomu, že ze supersportovních gum jsou Powery to nejměkčí od Michelinu, na litráka na drom je to prostě naprosto nedostatečná záležitost.
Co se celkového zhodnocení R1 týče, naprosto se ztotožňuju s názory Libora Miloty a Přemka Glinze (oba závodili 4 roky na K5 a oba teď koupili R1 K9), jejichž názory po testíku můžu bez mrknutí oka potvrdit do posledního a bez pochybností (až jsem se divil, jak moc)… a jako jejich i můj verdikt zní – R1 je vymakaná jak hajzl, v něčem je potřeba ji určitě vylepšit, ale na K5 nemá prostě nic
.